01 de novembre, 2008

El Premi Iluro, per en Joaquim Llovet.

L’any 1966 (fa 42 anys) vaig començar la carrera d’econòmiques encara a l’Escola d’Alts Estudis Mercantils, al costat del edifici actual de la Facultat d’Econòmiques de la U.B. A les primeres classes magistrals d’història econòmica (magistrals per la forma i pel contingut) em vaig anar a presentar al professor Jordi Nadal.

-“D’on és vosté?” em preguntà.
-“De Mataró” li vaig respondre.
-“Ja coneix l’obra d’en Joaquim Llovet? Doncs, per començar, vagi a la biblioteca de la Caixa (ara Laietana, llavors d’Estalvis de Mataró) i llegeixi la seva història de Mataró”.
Es tractava dels dos petits volums “La ciutat de Mataró” Ed. Barcino. B-1959-1961.

D’aquesta conversa, com he dit abans, ja fa 42 anys. Dijous passat en Joaquim Llovet tornava a guanyar per sisena vegada el Premi Iluro de monografia històrica amb un treball sobre les cartes del capità Francesc Moreu dels seus viatges entre la Península i les Amèriques en els anys de la Guerra del Francès. Em va alegrar molt. Felicitacions, Llovet! El professor Nadal és ara el President del Jurat qualificador dels treballs que s’hi presenten i l’encarregat de glosar-ne el veredicte.


(foto Capgros.com)



Amb tots dos, el professor Nadal, avui ja catedràtic emèrit, però que no para, i l’infatigable historiador Llovet, també jubilat ja de la seva feina però no pas del seu ofici, mantinc una cordial i apreciable relació de la que n’estic molt per la categoria dels personatges i pel que m’han ensenyat.

D’en Llovet sempre guardaré inesborrablement en el meu record la presentació, que vaig tenir el goig i l’honor de presidir, de la seva obra “Mataró. Del orígens de la vila a la ciutat contemporània.” que va editar la Caixa Laietana l’any 2000 i que és la superació d’aquella història que em va recomanar el professor Nadal l’any 1966.

La dedicatòria que em va fer d’aquest llibre diu així:

“A l’amic Manuel Mas i Estela, alcalde de Mataró, per què tingui posat al dia l’origen i l’evolució de la ciutat que fa tants anys que regeix. Ben cordialment, de l’autor” 10-02-2000.
Amb la seva signatura a sota.

En Manuel Cuyàs, que escriu, parla i surt al mitjans i és bon amic, en va fer una crònica periodística d’aquella presentació al seu diari (El Punt, 15 de febrer del 2000) que guardo entre les tapes del esmentat llibre ja que va aprofitar el que allà es va dir per fer altres consideracions reconfortants per a mi.

El Premi Iluro va camí dels seus 50 anys d'existència que complirà l’any que ve. És una petita joia de la cultura mataronina i catalana. Es mereix el reconeixement de les institucions polítiques i acadèmiques del país.

Mataró, 1 de novembre.